שיטת הניקוד הנהוגה בישראל מהווה אמצעי למעקב אחר עבירות תעבורה שביצעו נהגים. שיטת הניקוד של עבירות התנועה יושמה לראשונה בישראל בשנת 1968 ובמרוצת השנים שונו החוקים והתקנות במסגרת שיטת הניקוד, וב-2002 הוחלט לעגן בתקנות את השיטה חדשה לניקוד עבירות תעבורה ונקבעו בין היתר דרגות חומרה חדשות ונוספות, רף הנקודות הנדרש לקורס נהיגה נכונה הועלה וחל שינוי גם באופן מחיקת הנקודות.

יש לציין כי מעבר לעונש המוטל על הנהג שביצע עבירת תעבורה, לדוגמה עונשים כמו קנס, פסילת רישיון נהיגה וכו', הנהג צובר נקודות לחובתו בגין העבירות, בהתאם לסוג ולחומרת העבירה. בהתאם למספר הנקודות שהנהג צבר לחובתו יוטלו עליו אמצעי תיקון כפי שנקבע בתקנות. עבירות תנועה הן עבירות פליליות, חלקן חמורות ומחייבות ייעוץ משפטי הולם.

כדי לשמור על הרישיון ועל מנת לבטל נקודות תעבורה – מומלץ לפנות לייעוץ משפטי הניתן על ידי עורך דין לענייני תאונות דרכים. עורך דין יבדוק את המקרה, יעניק ייעוץ משפטי ובהתאם לצורך ייצג את הלקוח בפני הגורמים הרלוונטיים כמו רשות הרישוי, המשטרה ובית המשפט לתעבורה.

עקרונות שיטת הניקוד

מטרת שיטת הנקודות היא להביא להרתעה ולגרום לנהגים להימנע מעבירות תעבורה, ובנוסף השיטה משמשת כאמצעי לזיהוי נהגים המורשעים בעבירות תעבורה באופן תכוף, ולהגן על בטיחות המשתמשים בדרך. העקרונות המרכזיים של שיטת הניקוד הם:

  • הנקודות תקפות מיום ביצוע עבירת התעבורה לתקופה של שנתיים, למי שצבר עד 20 נקודות, ולתקופה של 4 שנים למי שצבר 22 נקודות או יותר. הנקודות תקפות כל עוד הנהג לא ביצע אמצעי תיקון שהוטלו עליו.
  • נהג שצבר לחובתו 72 נקודות או יותר, וכן נהג שהוטלה עליו פסילת רישיון ל-3 חודשים בגין 36 נקודות ומעלה ושנרשמו לחובתו 26 נקודות או יותר, בטרם חלפו 6 שנים ממועד ביצוע עבירת התעבורה האחרונה, ו-12 נקודות מתוכן נזקפו לחובתו בגלל עבירות שבוצעו לאחר ה-1 בינואר 2012 – רישיונו ייפסל למשך 9 חודשים, והנהג יוכל לחדש את רישיון הנהיגה שלו רק לאחר בדיקות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים )מרב"ד), מבחן עיוני (תיאוריה) ומבחן מעשי.
  • אמצעי התיקון שנקבעו בתקנות הם מצטברים, הם אינם גורעים מסמכויות אחרת המוענקות לרשות הרישוי .
  • נהג הנדרש לעבור קורס נהיגה נכונה חייב לבצע את הקורס בתוך 6 חודשים אחרת רשות הרישוי יכולה להתלות את הרישיון שלו.
  • מועד רישום הנקודות לחובתו של נהג לא משפיע על מניין התקופות.

כדאי לדעת כי עבירות תנועה מוגדרות כעבירות פליליות לכל דבר ועניין, עם זאת המחוקק מבדיל בין עבירות קלות לחמורות. יש לא מעט עבירות תנועה חמורות שבגינן פותחים בחקירה ומבצעים רישום פלילי המשפיע על האדם, בעיקר עבירות בהן משתמש דרך נפגע קשה או נהרג, במקרים של תאונות פגע וברח ובגין עבירות חמורות בנסיבות מחמירות כמו נהיגה בשכרות או תחת השפעת סמים.

דוגמאות לצבירת נקודות ולעונשים שהם גוררים עם צבירתם

חשוב לדעת כי יש חמש דרגות חומרה של עבירות תעבורה, ומספר הנקודות עולה ככל שהעבירה חמורה יותר. יש עבירות קלות שאינן כרוכות בנקודות, לדוגמה עבירת חניה או עבירת מהירות קלה ופעוטה. בגין העבירות הקלות הנהג ישלם קנס כספי בלבד.

בגין עבירות תעבורה בדרגה בינונית כמו נהגה ללא רישיון רכב, נהיגה בקלות ראש, נהיגה בחוסר זהירות עקיפה מימין, אי ציות לשוטר ועוד יוטלו על הנהג 6 נקודות תעבורה, ובגין עבירות חמורות יותר הוא יצבור 10-8 נקודות.

אמצעי התיקון המוטלים על נהגים:

מספר נקודות אמצעי תיקון נדרש
22-12 קורס בסיסי בנהיגה נכונה ועמידה במבחן של אגף הרישוי
34-24 קורס מתקדם בנהיגה נכונה ועמידה במבחן
36 או יותר פסילת רישיון ל-3 חודשים, חידוש הרישיון מותנה בעמידה במבחן תיאוריה
72 ומעלה פסילת רישיון ל-9 חודשים, חידוש הרישיון מותנה בעמידה במבחן תיאוריה, במבחן מעשי ובבדיקות רפואיות במרב"ד

 

מה זה ביטול נקודות, איך מבטלים אותן ומדוע חשוב להיעזר בעורך דין תעבורה מנוסה?

בעזרת עורך דין תאונות ניתן לבטל נקודות או להקל את העונש ואמצעי התיקון שהוטלו על הנהג. עורך דין מנוסה יכול לסייע לכם בדרכים הבאות:

 

  • הפחתת נקודות – עורך דין בוחן את העבירה ובודק האם ניתן להמירה לעבירה אחרת התואמת את סוג העבירה שהנהג ביצע.
  • הסדר טיעון – עורך הדין ינסה להגיע להסדר טיעון על מנת להפחית את הענישה.
  • בקשה להישפט – במקרים מסוימים עורך הדין ימליץ לנהג המואשם לעמוד לדין על עבירת התנועה בגינה הוא צבר נקודות במטרה לבטל את העבירה ולמחוק את הנקודות או להפחית את הענישה.
  • המרה לאזהרה – נהג ללא עבר תעבורתי בעייתי יכול במקרים מסוימים להמיר את הענישה לאזהרה בלבד.

 

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here